Mobilvenlighed på hjemmeside

Artiklen er lavet i samarbejde med den eller de virksomheder, der linkes til i denne artikel. Indlægget er altså betalt - det samme gælder eventuelle hyperlænker.

Der skal din hjemmeside være mobilvenlig

Vi bruger vores mobiltelefoner i større og større grad. Vi har den med overalt, hvor vi bevæger os, og den har efterhånden erstattet flere af vores daglige opgaver.

Smartphones bliver samtidig også benyttet til at navigere online på forskellige hjemmesider og webshops – her handler vi vores tøj, dagligvarer samt personlig pleje. Det er fordi uhyre vigtigt, at disse hjemmesider og webshops er udviklet i en sådan grad, at de tilpasser sig mobiltelefonernes skærmstørrelser.
Hvis ikke din hjemmeside har de rigtige tilpasninger skader det både brugernes oplevelse af hjemmesiden, men det har samtidig også stor indflydelse på, hvor godt websitet rangerer i Google samt andre søgemaskinernes søgeresultater.

Brug en hjemmeside udvikler

Vi kommer derfor med nogle korte tips til, hvordan man kan forbedre hjemmesidens mobilvenlighed.
Hvis man ikke selv har nogen forstand på opbygningen af hjemmesiden, så er det muligt at kontakte en hjemmeside udvikler. Herved får man professionelle til at tage et kig på opgaven, hvor de i samarbejde med dig bestemmer, hvad der skal laves for at opnå det bedste resultat.

Har du selv styr på det?

Hvis man selv har styr på alt, hvad der handler om hjemmesider og udviklingen af disse, så er det intet problem. Så er det mere eller mindre blot at give sig i kast med de forskellige optimeringstips.
Man kan eksempelvis tilpasse sine CSS-filer til at justere alt efter den besøgendes skærmstørrelse.
Her tilpasser hjemmesidens udseende sig til enten mobiltelefoner, tablets eller almindelige
computer skærmstørrelser, når brugeren besøger hjemmesiden.

For at få hjemmesidens mobilvenlighed i top, så har Google nogle retningslinjer de gerne vil have, at hjemmesiden ejere skal indordne sig efter. Dette er naturligvis udelukkende, hvis man gerne vil rangere godt i Googles søgeresultat – hvilket man altid bør stræbe efter. Det har de, fordi de ved, at oplevelsen af hjemmesiden har enormt meget at sige ift. konverteringer – altså henvendelser eller køb, hvis det er en webshop.
Google ønsker derfor ikke at give deres brugere en dårlig oplevelse ved at ”lande” på en hjemmeside, der har et ikke-mobilvenligt design.

Sørg for at din hjemmeside er optimeret til mobile enheder – det er både godt for dine brugere og dig.